TÁMOP-3.2.8/20/B-2010-0017

TÁMOP-3.2.8/10/B-2010-0017 – „CSELEKEDJ, HOGY MEGISMERD”

A pályázat során megvalósult programok:

„ELŐDEINK NYOMÁBAN”

Az első családi napunk anyaga a régi, Hagyományos családszerkezeten alapuló élet megismerése, kutatása, Besenyszög jellemzőinek felderítése volt a cél. A családok hölgy tagjai a nők hagyományos szerepét igyekeztek felderíteni, a gyerekek kipróbálhatták hol és mivel játszottak a dédszülők, együttesen kutattak régi játékok után a helyi idősek otthonában. „Finom” tevékenység volt a kelt kalács készítése, úgy, ahogyan Besenyszögön szokták. A közösen elfogyasztott ebéd után idős férfiak világháborús élményeit gyűjtöttük és hallgattuk.

LÁTOGATÁS A HONFOGLALÁSKORI-FALUBAN

A rekonstruált honfoglalás-kori faluban vendégségben voltunk. Ismerkedtünk a honfoglaló magyarok jurtájának építésével, ebédre köleskását és juhtúrós lepényt fogyasztottunk. Az érdeklődők ismerkedhettek a talpas íjászattal. A gyerekek a jurta-beli életről információkat szerezhettek: életmód,harc, fegyverek, harcmodor.

2010.08.08. „BABRA MEGY A JÁTÉK!”

2010. augusztus 8-án tartottuk a paraszti világból származó régi népi, ügyességet igénylő játékok és gyermekek által végezhető tevékenységekből összeállított csapatversenyt a Chiovini-iskola és a falunkban nyaraló weidenbachi diákok résztvételével.

A csapatalakítások is a „véletlenen múltak”.
A csapatvezetők iskolánk régi, németül jól beszélő diákjai:
Berényi Detti
Boros Annabella
Kiss Tímea
Lévai Réka

A csapatok színűknek megfelelő batyukba rakták a megérdemelt babszemeket. A közösen elfogyasztott ebéd után a csapatok a kiállítótermekben versenyeztek.

Minden csapat jutalma egy torta volt, melyet a Besenyszögért Alapítvány ajándékozott a résztvevőknek.

2010.08.29. „BOCI-BOCI TARKA”

A teheneket mindig ugyanabban az időben kell megfejni. Reggel korán, fél hétkor találkoztunk a múzeum udvarán. Hét órakor (kicsit megkésve) megnéztük a tehén fejésének kézi folyamatát. Ki is próbáltuk. Ezen a héten előre megaltattunk tejet, hogy a múzeumba visszatérve megnézhessük a túrókészítés menetét.Próbálkoztunk tejszín készítésével,és sütöttünk túróskalácsot.

2010.09.23. „A LOVAK AZ EMBER TÁRSAI”

Mire használták a lovakat régen és ma
Lovak fajtái,jegyei
Lovak jegyeivel kapcsolatos feladatlap
Lovak jelentősége a közlekedésben
Lótartás eszközei,szerszámai
Besenyszögön tartott lófajták
Ismerkedés a lovakkal

2010.09.30. LOVASKOCSIK MEGISMERÉSE

A kocsik története és fajtái, rendszerezés feladatlappal
Kiállított közlekedési tárgyak megtekintése
Lovaskocsi fajtái, használatuk
Lovaskocsi-húzó verseny

2010.10.05. A KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM ÉS PLANETÁRIUM MEGLÁTOGATÁSA A 4/A OSZTÁLYOSOKKAL

A TÁMOP-3.2.8/10/B-2010-0017 azonosító számú, „Cselekedj, hogy megismerd” című pályázati program keretében a besenyszögi általános iskola 4.”a” osztálya 2010. október 5-én Budapesten járt, ahol a Közlekedési Múzeumot és a Planetáriumot látogatták meg.

A program címe: Gépesítés nélküli paraszti élet.

A kiránduláson 22 gyermek és 5 kísérő vett részt. A pestre való utazás már önmagában is nagyon jó volt, a vonaton játszottak, énekeltek a gyerekek. Miután megérkeztünk Pestre először a Közlekedési Múzeumot látogattuk meg, ahol a vonatok nagyon tetszettek a gyerekeknek. Ezután a Planetáriumba mentünk, ami nagyon lenyűgözte mind az ifjúságot, mind a felnőtteket. Sok érdekességet láttunk, hallottunk. Az előadás után, mivel időnk még engedte, visszamentünk a Közlekedési Múzeumba, ahol a repülőgépeket és az űrhajózás eszközeit csodálhattuk meg. Talán ez volt a gyerekek számára a legizgalmasabb, ugyanis beülhettek egy vitorlás repülőbe és az első űrhajó kabinjának pontos másába. Ezek után rengeteg élménnyel gazdagabban indultunk vissza a vonathoz.

A kirándulás előzménye olyan foglalkozások voltak a besenyszögi Vehiculum-Házban, amelyeken a gyerekek megismerkedtek a gépesítés nélküli paraszti élet munka- és közlekedési eszközeivel. A Közlekedési Múzeumban tapasztalatot szerezhettek arról, hogy abban az időben, amikor Besenyszögön még csak állati vontatású eszközöket használtak, az ország-világban milyen gépesített eszközök voltak ismertek.A hazafele vezető úton még felszabadultabbak voltak a gyerekek. Elmondásuk szerint nagyon tetszett nekik a múzeum és a planetárium egyaránt. Máskor is szeretnének ilyen programokon részt venni.

2010.10.13. SZEKEREK A KIÁLLÍTÁSBAN

Szekerek a kiállításban
A szekér részei, megnevezés gyakorlása
Szekér részeinek azonosítása rajzon

2010.10.25. ELSŐ KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK

Első közlekedési eszközök – internetes keresés
Milyen eszközök közlekedtek Besenyszögön?
A besenyszögi közlekedés története

2010.11.15. LOVAKKAL KAPCSOLATOS ISMERETEK ÖSSZEFOGLALÁSA

A ló befogása a kocsi elé
Lóval való bánásmód megismerése
A ló testfelépítése, elnevezések
Munkára és lovaglásra használt lovak közötti különbségek
Az eddigi foglakozásokon elhangzottak felelevenítése,rendszerbe illesztése,gyakorlati alkalmazása

TÖRTÉNELEM ÓRA A MÚZEUMBAN (VEHICULUM-HÁZBAN)

Az általános iskola felső tagozatos osztályai a 2010/2011 – es tanévben a történelem órák bizonyos részét a helyi múzeumban töltötték. A hatodikos, hetedikes és a nyolcadikos tanulók tanulmányaikat kiegészítették a helytörténeti adatokkal.

Ennek érdekében a tanórák a tanmenethez igazodva összekapcsolódtak a helytörténeti gyűjtemény tárgyaival és azok történetével. Mindegyik osztály 6 alkalommal vett részt múzeumi  órán a tanév folyamán. A diákok a tanórák során megismerkedtek a múzeumi tárgyakkal, azok eredetével. A történelmi tananyagokat párhuzamba állították a helytörténeti eseményekkel.

Példák:

•    6. osztályban: jobbágyok – mezőgazdasági kiállítási tárgyak és eszközök – amit le is kellett rajzolniuk,
•    7. osztályban: ipari forradalmak kora – szövőszékek, ló vontatta szekerek – összehasonlították a kézi és a gépi munkaerőt,
•    8. osztályban: I. és II. világháború eseményei – Chiovini Ferenc életének bemutatásával

Elért eredmény: A diákok megszerették a múzeumot, mint kulturális intézményt. Az új ismereteket új környezetben vizuálisan és interaktívan is megismerhették és elsajátíthatták.

SZÜLŐFÖLDEM FLÓRÁJA SZAKKÖR A VEHICULUM-HÁZBAN

A szakkör 10 alkalommal, havi rendszerességgel várta a vizuális kultúra iránt fogékony gyerekeket délutáni elfoglaltságra.

A tevékenység célja Besenyszög növényvilágának, fűszer- és gyógynövényeinek megismerése, felhasználásukról ismeretek gyűjtése és ábrázolása volt, majd albumba rendezése.

Elméleti bevezető foglalkozás után terepen, majd a múzeum udvarán telepített gyógynövénykertben vizsgálhatták meg a gyerekek a valóságban a növényeket.

A foglalkozásokon PowerPointos bemutató során részletesen megismerkedtek a kiválasztott gyógynövények / cickafark, pitypang, pipacs, vadrózsa, papsajt mályva, mezei katáng, körömvirág / felépítésével, botanikai leírásával. Sok új szakkifejezés birtokába jutottak, hiszen több termésfajtával, virágzatformával, levélformával ismerkedtek meg. Megtudhatták, felhasználási módjukat /szappan, tea, krém, borogatás, olaj, tinktúra stb/. Szakkönyvekből és az internet segítségével megismerhették a növények élettani hatását, gyűjtésének módjait. Tapasztalataikat feladatlapban rögzítették.

Az alkotó munkát megszervezésekor a grafikus ábrázolás mellett több technikával is megismerkedtek. Lehetőség volt akvarell ceruza, pasztellkréta, zselés toll, filctoll használatára.

A természethű ábrázolás mellett lehetőségük volt a gyerekeknek a mandalát készíteni, de megismerkedtek az absztrakt ábrázolási móddal is. Műveiket a múzeum párkány kiállításán lehet megtekinteni.

A foglalkozások alatt fejlődött a gyerekek olvasási, lényeg-kiemelési és kommunikációs készsége. Gyarapodott a szókincsük, figyelemkoncentrációjuk. Esztétikai érzékükre erősen hatottak a foglalkozások manuális részei. Kézügyességük, kreativitásuk fejlődött. Gyakorolhatták az önálló ismeretszerzés különböző formáit. Megismerkedtek szakkönyvekkel, a bennük való kutatás módjaival. Erősödött környezettudatos szemléletük, a természetes gyógymódok, és az egészséges életmód iránti fogékonyságuk.

Iskola

2010.11.02.

Szalmakép készítése

2010.11.03.

Gyertyamártás

2010.11.04.

Vesszőseprű készítése

2010.11.05.

Cirokseprű készítése

Óvoda

2010.11.02.

Kis-seprű készítése

2010.11.03.

Gyertyamártás

2010.11.04.

A szövés alaplépései

2010.11.05.

Vesszőseprű készítése

2010.09.13.

Mozdulj és mesélj!

2010.10.11.

Két kis kecske  a hídon

2010.11.08.

A répa mese feldolgozása

SZABADEGYETEM ELŐADÁSSOROZAT – VEHICULUM AKADÉMIA

Lehetőségünk nyílt arra, hogy a helyi iskolásokat és felnőtteket bevonjuk a tudományos munkába. Előadássorozatot szerveztünk különböző témában az érdeklődők számára. A program keretében más – más területen dolgozó szakembereket kértünk fel szakterületük bemutatására. A következő témákban tartották meg érdekes bemutatójukat:

  • „Emberek, kutyák, robotok – Hogyan segíti az evolúció a technika fejlődését?” Ferencz Valéria pszichológus (doktorandusz)
  • „A magyarság keleti kapcsolatai” –Dr. Kun Péter orientalista
  • „Hogyan és mit mesélnek nekünk a régi térképek?” – Mészáros János doktorandusz
  • „A honfoglaló magyarság a régészeti leletek tükrében – Polgár Zoltán régész
  • „Érdekes madarak és elnevezéseik” – Katona Mihály ornitológus
  • „A vajákos – orvoslás története” – Dr. Szántó Zoltán orvos
  • „Fokgazdálkodás – tájgazdálkodás” – Balogh Péter tájgazdálkozó, argármérnök
  • „A csillagos égbolt a nyári napforduló idején” – Újlaki Csaba csillagász
  • „Besenyszög a katonai térképolvasás történetiségében” -Kulcsárné Végső Zsuzsanna történész
  • „Tájtérképezés a motoros repülő modellek segítségével” – Mészáros János doktorandusz

A programok színesek, érdekesek és sokrétűek voltak. A bemutatók alkalmával a falu lakosai, gyerekek és felnőttek egyaránt megtöltötték az előadói termet és teret. Az előadók igyekeztek magas szinten előadni tudásukat, emellett törekedtek arra, hogy a fiatalabb korosztály is megértse azt. Az elméleti anyagot kivetített képes (pps) bemutatóval, gyakorlattal és könyvek ajánlásával tették színesebbé. A diákok az előadások anyagára épülő tesztek kitöltésével jó érdemjegyeket szerezhettek az iskolában. A hallgatóság pedig az előadások közben felmerült kérdéseikre választ kaphattak az összes előadótól.

Összességében minden tudományágból kaptak az érdeklődők új ismeretanyagot, megismerve annak a szakembernek a munkáját egyszerű nyelvezetre lebontva.

Reményeink szerint a fiatalabb hallgatók ihletet meríthettek az elhangzottakból a jövőbeli pályaválasztáshoz is.

Óvoda

2010.09.22.

Krumplis fánk sütése

2010. szeptember 14-én krumplis fánkot sütöttünk a múzeumban a gyerekekkel.

Megismerkedhettek a krumpli számtalan felhasználási módjával, amik közül kipróbálhattuk és megkóstolhattuk a krumplis fánkot, aminek a receptjét az idősek otthonában élő asszonyoktól gyűjtöttük. A gyerekek megismerhették, felismerhették a különféle alapanyagokat, amiket a sütéshez felhasználtunk.

Játékos kereteken belüli munkavégzéssel fejlődött a gyerekek önállósága, együttműködési és kommunikációs képessége, kézügyessége, önbizalma. Sikerélményekben gazdagodva fogyasztották el az általuk készített krumplis fánkot.

2010.10.14.

Vajas pogácsa sütése

2010.10.20.

Rongyos lapóka sütése

2010. szeptember végén az 5.a osztályos gyerekekkel rongyos lapókát készítettünk, Kolozs Sándorné receptje alapján.

2010.10.28.

Vajas pogácsa sütése

2010.11.09.

Rongyos lapóka sütése

Krumplitörés, gyúrás, kelesztés
Kenőtoll használatának gyakorlása

2010.11.11.

Krumplis fánk sütése

Ismerkedés alapanyagokkal, megnevezés, felismerés, tapintás
Tésztaanyag kezelése

2010.11.12.

Rongyos lapóka sütése

2010.11.13.

A tej felhasználása a konyhában

2010.11.14.

A tej felhasználása a konyhában

2010.11.18.

Túróslepény készítése

2010.11.19.

Túróskalács készítése

Iskola

„GYERE JÓ PAJTÁS…”

A 2010/2011-es tanévben az óvodások számára is készült program „ Gyere jó pajtás…” címmel.  Az óvodásoknak tartott tematikus foglalkozásokon  sokat játszottunk, énekeltünk , meséltünk.

A gyerekek  dalos játékokon, szerepjátékokon keresztül  szereztek új ismereteket  az állati vontatású eszközök, közlekedési eszközök, udvari munkák eszközei, régi hangszerek,  népi kismesterségek témakörén belül.  A játékok során fontos szerepet kapott a kulcskompetenciák fejlesztése.
Az óvodai tematikus foglalkozások során a gyerekek megismerkedhettek a múzeum épületével, helységeivel, tárgyaival, lehetőség szerint használatukkal is.

A szerepjátékok segítségével sok ismeretet szereztek a régmúlt időkről, az akkori eszközökről, játékokról.  Összehasonlíthatták a mai használati tárgyakkal is.  Tanév végére biztonsággal . bátran mozogtak , tájékozódtak a múzeum labirintusában, szívesen , örömmel jöttek az itt tartott foglalkozásokra.

A  játékok során sokat fejlődtek  képességeik, türelmük, ügyességük ,  problémamegoldó gondolkodásuk.

„SÜSSÜNK-SÜSSÜNK VALAMIT…”

A 2010/2011-es tanévben a 3. a és 4.a. osztályos tanulók  a „ Süssünk süssünk valamit…” program keretén belül vehettek részt a múzeumi foglalkozásokon. Az  tematikus szabadidős tevékenység  során megismerkedhettek a táplálkozásunk fő alapanyagaival, ezek származásával, előállításával, feldolgozásával.   Felismerték,  megismerték, megnevezték a táplálkozás alapanyagait, felhasználhatóságukat, a különféle alapanyagok egymásra hatását, szerepét a táplálkozásunkban.

A múzeumi tárgyak segítségével megismerkedhettek nagyanyáink, dédanyáink használati eszközeivel, lehetőség szerint ki is próbálhatták azokat. Így össze tudták hasonlítani a mai konyhai eszközökkel, megtapasztalhatták, hogy mennyiben könnyítik meg ezek  a háziasszonyok életét.

Az  ismeretek felelevenítését , elmélyítését és rendszerezését feladatlapokkal tettük színesebbé.  A kezdetben egyszerű, majd bonyolultabb ételek elkészítésével, problémamegoldó gondolkodásuk, manuális készségük  sokat fejlődött. A csoportmunka során pedig  türelmük,  alkalmazkodó képességük  fejlődött.

A foglalkozások végén az elkészült finomságokat jóízűen elfogyasztottuk.

MÚZEUMI OKTATÁS ISKOLAI KÖRNYEZETBEN

 Múzeumi oktatás iskolai környezetben címmel 30 órás továbbképzés részesei voltak a TÁMOP 3.2.8/10/B A képen ruházat, személy, kültéri, lábbelik látható

Automatikusan generált leírás„Múzeumok Mindenkinek” Program – Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése című pályázat „Cselekedj, hogy megismerd!” című Besenyszög Községi Önkormányzata által nyertes projekt szakmai megvalósítói.

A négynapos képzés két helyszínen zajlott. Az első napon a szolnoki Damjanich János Múzeum fogadta a képzés résztvevőit, ahol Dr. Bereczki Ibolya a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgató helyettese és Pató Mária a házigazda múzeum oktatási-képzési osztályának vezetője tartott előadást. Az oktatási program keretében megismerkedtünk a múzeum állandó néprajzi kiállításával és szép, tartalmas időt töltöttünk a Jászkun Kapitányok nyomában kiállításban, ahol annak megvalósításáról és az oktatásban való hasznosításáról gyakorlati tapasztalatokat gyűjtöttünk.

A további három képzési napnak a Vehiculum-Ház Közérdekű Muzeális Gyűjtemény, Múzeumpedagógiai Tagintézmény adott otthont Besenyszögön (Jászladányi út 18.) Itt egyrészt a besenyszögi Múzeumpedagógiai Tagintézmény és a Chiovini Ferenc Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény mutatta be múzeumpedagógiai innovációs munkáját, másrészt nagy tapasztalattal rendelkező előadóktól – Baksa Brigitta, Éliás István, Molnár József, Csesznák Éva – tanulhattunk
Az egész képzés tematikáját a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ (Szentendre)  igazgatója, Káldy Mária, a képzés szervezője állította össze, aki több előadást is tartott (lásd képzési tematika).
Az elmélet és gyakorlat egységében szerkesztett előadások, a bemutatott  „jó gyakorlatok” hasznos ismereteket adtak további munkánkhoz. Az eredmények közé számolhatjuk azt is, hogy a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum – mint országos nagymúzeum – együttműködést ajánlott fel a Chiovini Ferenc-iskolának a szentendrei Múzeum új múzeumpedagógiai foglalkozásainak tesztelése céljából.

Szakmai tematika

Élményszerű oktatás múzemi környezetben
Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Múzeumi Oktatási és Képzési Központ
Felnőttképzési nyilvántartási szám: 13-01-07-04
Felnőttképzési tevékenységének azonosítója: 00140021
Intézmény-akkreditációs lajstromszám: AL-1921
Élményszerű oktatás múzeumi környezetben
2011. június 14-17.
ÓRAREND
    
14.júnórakeret (perc)ElőadóElőadás
Helyszín: Damjanich János Múzeum – Szolnok
09.00-09:3030Kezdés, bemutatkozás
09:30-10:1545Káldy MáriaMiért menjünk múzeumba? Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei múzeumi környezetben
10:15-11:0045dr. Bereczki IbolyaMúzeumtípusok (elmélet)
11:00-11:1515Szünet
11:15-12.0045dr. Bereczki IbolyaIskolai és muzeális gyűjtemények (elmélet)
12.00-12.4545Pató MáriaA múzeumi tudás, a kiállítás és forgatókönyv, tantárgyhoz kapcsolása I. (gyakorlat)
12.45-13.3045Ebéd
13.30 – 14.1545Pató MáriaA múzeumi tudás, a kiállítás és forgatókönyv, tantárgyhoz kapcsolása II. (gyakorlat)
14.15 – 15.0045dr. Bereczki IbolyaKiállítástípusok a múzeumokban (elmélet)
15.00 – 15.1515Szünet
15.15 – 16.0045A Damjanich János Múzeum múzeumpedagógiai helyszíneinek megismerése
16.00 – 17.4545dr. Bereczki IbolyaKiállításrendezés és -fogadás az iskolában II. (gyakorlat)
17.45 – 18.1530dr. Bereczki IbolyaKiállításrendezés és -fogadás az iskolában II. (gyakorlat)
    
15.júnórakeret (perc)ElőadóElőadás
Helyszín: Vehiculum Ház – Besenyszög
8:30-9:1545dr. Baksa BrigittaA néprajz beépítése, alkalmazása, az általános iskolai oktatásban I.
9:15-10:0045dr. Baksa BrigittaA néprajz beépítése, alkalmazása, az általános iskolai oktatásban II.
10:00-10:1515Szünet
10:15-11:0045Éliás IstvánMűvészeti nevelés múzeumi kiállításokkal, különböző korcsoportok számára I.
11:00-11:4545Éliás IstvánMűvészeti nevelés múzeumi kiállításokkal, különböző korcsoportok számára II.
11.45-12.3045Éliás IstvánMűvészeti nevelés múzeumi kiállításokkal, különböző korcsoportok számára II.
12.30-13.1515Szünet
13.15-14.0045Ficsórné Lévai ÉvaMűvészeti nevelés (gyakorlat)
14.00-14.4545Ficsórné Lévai ÉvaMűvészeti nevelés (gyakorlat)
14.45-15.0015Szünet
15:00- 15.4545Káldy MáriaMúzeumpedagógiai hasznosítási terv a múzeumban I.
15.45-16.3045Káldy MáriaMúzeumpedagógiai hasznosítási terv a múzeumban II.
16:30-17:0030Adminisztráció, lezárás
    
16.júnórakeret (perc)ElőadóElőadás
Helyszín: Vehiculum Ház – Besenyszög
08.45-09.3045Molnár MelindaVehiculum Ház oktatási és kiállítási tereinek bemutatása
09.30-10.1545Molnár MelindaVehiculum Ház oktatási és kiállítási tereinek bemutatása
10.15-10.3015Szünet 
10:30-11:1545Molnár JózsefMúzeumpedagógiai foglalkozások terve (elmélet)
11:15-12:0045Molnár JózsefMúzeumpedagógiai foglalkozások terve és gyakorlata I. (gyakorlat)
12:00-12:4545Molnár JózsefMúzeumpedagógiai foglalkozások terve és gyakorlata II. (gyakorlat)
12:45-13:3045Ebéd
13:30-14:1545Csesznák ÉvaMúzeumpedagógiai programtípusok I.
14.15 -15.0045Csesznák ÉvaMúzeumpedagógiai programtípusok II.
15.00-15.1515Szünet
15:15-16.0045Csesznák ÉvaMúzeumpedagógiai programtípusok III.
16:00-16:3015Adminisztráció, lezárás
    
17.júnórakeret (perc)ElőadóElőadás
Helyszín: Vehiculum Ház – Besenyszög
8:30-9:1545Kulcsárné Végső ZsuzsannaMúzeumpedagógiai foglalkozások a gyakorlatban I. (alsó tagozat)
9:15-10:0045Kiss EndrénéMúzeumpedagógiai foglalkozások a gyakorlatban II. (alsó tagozat)
10:00-10:1515Szünet
10:15-11:0045Káldy MáriaMúzeumpedagógiai foglalkozások a gyakorlatban I. (felső tagozat) – (gyakorlat)
11:00-11:4545Káldy MáriaMúzeumpedagógiai foglalkozások a gyakorlatban II. (felső tagozat) – (gyakorlat)
11:45-12:3045Ebéd
12:30-13:1545Káldy MáriaÉrtékelés, lezárás
13:15-14:0045Káldy MáriaÉrtékelés, lezárás