Kiállítás forgatókönyv

KIÁLLÍTÁS FORGATÓKÖNYV

 Forgatókönyv

a besenyszögi

Vehiculum-Ház

Közérdekű Muzeális Gyűjtemény,

Múzeumpedagógiai Tagintézmény

PárHuzamOK!

című állandó kiállításához

a „Minden szín alatt!”programhoz

A kiállítás célja:

I. Ismertesse a háború előtti vidéki élet állati vontatású közlekedési/szállító mindennapi eszközeinek életmódhoz kapcsolódó, térségünkben, az Alföld közepén jellemzően használt típusait. Mutassa be a magyar eredetű kocsi újkori technológiai fejlődés által 1930-as évekre kialakult egyes állomásait, a forma és funkció determináltságát.

II.

Besenyszög és Szolnok környéki kistáj életének jellemző, gyűjteményben maradt közlekedési eszközeinek bemutatása által:

1. a besenyszögi kocsi gyűjtemény közkinccsé tétele, a különböző korosztályú múzeumlátogató, ismereteket befogadó, értő, a kulturális örökségüket megbecsülő és megóvó felnőttekké nevelése.

–           Észak -Alföld Régiójában hiányterületet kielégítve, muzeális intézményünk gyűjteményében meglévő állati vontatású eszközök felújításával komplex módon társadalmi, táji és technológiai ismeret- és tapasztalatszerzés a kiállított, közlekedésre is alkalmas eszközök által.

–           A gépesítés nélküli paraszti élet állati vontatású közlekedési-mezőgazdasági eszközeinek megismerése, működési elvének megfigyelése, kipróbálása a helyi sajátosságok előtérbe hozásával, technikai-technológiai fejlődés megfigyelése. 

–           Letűnt életformákban használt állati vontatású eszközöknek és ezek változatos felépítésének, működésüknek szemléletes megismertetése a különböző korosztályokkal kiállításvezetés és múzeumpedagógiai órák segítségével.

–           A múlt vidékének életét, közlekedési-és szállító eszközeit bemutatva 2 társadalmi rendre (2. világháború előtti uradalmi gazdálkodás, 1950-60-as évek termelőszövetkezeti idejére) vonatkozóan cselekedtető ismeretnyújtással néprajzi, társadalmi, fizikai ismeretek nyújtása.

2. Élményekre szervezve, a már meglévő társadalmi életformát és természettudományi ismereteket taglaló tudatosítása mellett gyakorlati tapasztalatszerzés a gépesítés nélküli eszközökön megfigyelhető fizikai törvényszerűségek magyarázatához.

3. A kiállításhoz kapcsolódó foglalkozásokkal a közvetlen tapasztalatszerzés által, élmény és tartalom egységében identitástudat alakításának erősítése. 

Helyszín: Vehiculum – Ház Közérdekű Muzeális Gyűjtemény, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Besenyszög, Jászladányi út 18.

Külső kiállítási és foglalkoztatási „Minden Szín Alatt” színtér

120 m2 – s fedett, minden oldalról nyitott, kifejezetten bemutatás céljára 2016-ban átadott Szín Tér. Hagyományos fa szerkezetű, cserép fedéssel, térkő burkolattal. fekvése kelet-nyugati irányú.

IrányFőszöveg/ magyarázó szövegekBemutatás módja/ installáció/állványok/Tárgy, fotó, dokumentumokLeltári számMúzeumpedagógiai elemMegjegyzés
                                                                          Az installációs táblákat a külső térben tartós, 70-100 cm méretű, UV álló fóliával ellátott, 5 mm vastag habkarton anyagra terveztük, melyek egyedi tervezésű, fakeretes, hajlított lábbal ellátott tartók lesznek. Ezek egymásba rakhatók, esetenként könnyen ki-be pakolhatók. Rajtuk a szöveg „roboto” betűtípussal lesz látható a táblák alsó részén a logókkal                                                                                Foglalkozás időtartama: 120 perc 
Déli oldal 1.Dél-Bal  Rövid összefoglaló: a kocsi szó kialakulása, tartalmának magyar vonatkozásai, jelentéstartalmának megjelenése más nyelvekben. (pl. angol, lengyel) A szekér, a kocsi Komárom-Kocs község, A közlekedési eszközök fejlődésének, szerkezetének  megfigyelése. A használatot lehetővé tévő befogás/nyergelés megismerésePár-Huzam-OK című, külső kiállításban elhelyezett installációk:   1. installáció Főcím: PárHuzamOk! Alcím: Kocs-kocsi-coach A paraszti és úri élet állati vontatású eszközei: A kocsi-szekér párhuzamokra épülő felépítésének megfigyeltetése Főcím, alatta az átfogó rendezőtábla /Lásd 1.sz .Tábla mellékletben/   2018. Kubinyi pályázatból tipografálva   Befogás/Nyergelés Felszerszámozás nyergelés próbálása, gyakorlása Felszerszámozó csapatversenyTárgy, és installációs tábla:   Gyermekszekér és bakszekér kiállítva     Műló: Magyar nyereg Angol nyereg Lószerszámok ostorkivágásig       2 garnitúra demonstrációs eszköz     1: Játékra alkalmas demonstrációs gyermekszekerek (4 db játékra és 2 db szétszedhető és összerakható)Gyermekszekér: 2014.927.               Bakszekér: 2009.320.    Előadás időtartama: 45 perc   A kocsik működésének kipróbálása demonstrációs: forgózsámoly= ötödik kerék=fergettyű szerepe.       Élménypedagógia: „Felszerszámozó” Műló felszerszámozása, -hám – hátszíj -keresztszíj -nyakszíj – hajtószár – kötőfék – zabla – kantár – nyereg – ostor  A besenyszögi kocsi gyűjtemény eredete: helyi lakos, néhai Bezzeg Imre gyűjtése     Demonstrációs eszközök 4 db gyermekszekér beszerzése a Kubinyi pályázatból 2018.             Demonstrációs műló beszerzése Kubinyi pályázatból 2017.   A lószerszámok megismerése   Nyergeléshez (angol, magyar favázas nyereg) felszerszámozáshoz (-hám, – hátszíj, keresztszíj, -nyakszíj, – hajtószár, – kötőfék, – zabla, – kantár) szükséges 2 garnitúra demonstrációs eszközök tervezett beszerzése Kubinyi 2019. évi pályázatból.
2.Nyugati oldal: Nyugati -bal  1: Úri hintó (könnyű, gyors)  2. installáció: „Lezsírozzuk (a haladást)!”   „A kocsisok meg a grófok”/Lásd 2. sz Tábla/   Kocsik és szekerek: 1: Úri hintó (kocsi)   Tervezett tipografálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból  Sziráki típusú úri hintó             Felfüggesztett, hintázó kocsikat, azaz hintókat Magyarországon a 14. század derekától használtak már a királyok, főpapok, főurak, s ilyen hintókat itáliai és francia uralkodóknak is ajándékoztak.  Úri hintó:
2009. 546.1.                     Demonstrációs eszközök : Kocsihajtó ostortípusok, ösztökék   Karikások különböző, 2 méretben 2 garnitúra
Múzeumpedagógia: Illyés Gyula: A kocsisok meg a grófok c. prózájának megismerése /Rövid történet, okulás, szereplők/   Drámapedagógiai játék: A kocsisok szerepének megjelenítése   Élménypedagógia: karikás-használat Ostorpattintás bemutatása, gyakorlása, csoportverseny-elem (Melyik csoportból hányan tudnak ostort pattintani?)Úri hintó tervezett restaurálása Kubinyi 2019. évi pályázatból                       Ostorok, ösztökék (2-2 db) tervezett beszerzése Kubinyi 2019. évi pályázatból
3. Nyugati-jobb  2: Lőcsös szekér, nagy rakterület, hátsó saroglyaszerepe.   A mai kocsik ősei: paraszti szekerek Komárom-Kocs község.   Keletkezése: magyar találmány, Komárom-Kocs községből ered. Mátyás korából: gyors teher-és személyszállítás.   Párhuzamok a háború előtti és az ötvenes-hatvanas évek időszakának használataiban: nemesek-béresek, tsz-vezetők- tsz-parasztok /Kik-mit használtak?/(3. installációs tábla)   ”Rád lőcsölhetjük a feladatot?” /Lásd Mellékletben/   2.Lőcsös szekér rajta ekével (3. installáció) Párhuzamokra épülő szerkezet. Mindkettő szerkezete, működési elve azonos, kidolgozásuk, használatuk különböző, mely a társadalmi rangtól függött.   Szekérgyártással kapcsolatos foglalkozások megismertetése: bognár szíjgyártó, szekérgyártó kisiparos kovács kocsis   (Tervezett tipografálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból)  Lőcsös szekér  Lőcsös szekér: 2009. 549.1.   Eke: 2016.43Múzeumpedagógiai elem: Szekérrel kapcsolatos szólások, közmondások gyűjtése   Internetes keresés táblagépeken   Élménypedagógia: Hány sukkosak a kiállításban látott szekerek? (Személyes mérési gyakorlat) Miért fontos a mérték ismerete, milyen egyéb más összefüggései vannak? (Felszerszámozás gyakorlata)Lőcsös szekér tervezett restaurálása Kubinyi 2019. évi pályázatból             Táblagépek beszerzése pályázatból
3.Észak   Észak-bal  Az emberiség régi találmánya a kerék feltalálása után. Lásd taliga (kőkorszak). Az ókori kultúra = fogatolás, szarvasmarha, ökör segítségével Kutatások: Először kultikus célok halott szállítás. (Egyes nyelvterületeken máig megmaradt.) A kocsi a virágkorát tanyás gazdálkodás kialakulásával éli   Alul ötödik kerék   Párhuzam: Negyvenes évek fa tengely, háború után fém tengely. Ha kell könnyű szekér, saroglyával, vendégoldallal szélesíthető.  (3. installációs tábla)   ”Rád lőcsölhetjük a feladatot?” /Lásd Mellékletben/   A lőcs szerepe. Forgató – nyomaték A szekérhez tartozó alkatrészek elnevezése, funkcióikhoz tartozó fogalmak jelentése, ezek fizikai magyarázata.       Lőcs Tengely Csatlás Fürhéc Vendégoldal Saroglya Sukk   Tervezett tipografálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból  Lőcsös teherszállító kocsi (egyszerű szekér)    Lőcsös teherszállító kocsi:
2009.551            
A kis demonstrációs gyermekszekér szétszedése, összerakása, ellátása lőccsel. Terhelés megfigyelése lőccsel és lőcs nélkül.   A kocsi irányváltoztatást könnyítő eszköze az ötödik kerék=fergettyű     Élménypedagógia kocsi kanyarodásának kipróbálása, megtapasztalása fergettyű nélkül és fergettyűvel. A kanyarodás ívének megfigyelése  Lőcsös teherszállító kocsi restaurálása megtörtént a Kubinyi 2017. évi pályázatból  
Észak-közép  Párhuzam: -a régi, kézi vetés és a vetőgép megjelenése közt. -a vetőgép sorai is párhuzamosan dolgoznak -kerekei egymáshoz viszonyítva is   Kézi vetés: nehéz, fáradtságos Gépi: sorműveléses gazdálkodás  4. installációs tábla ”KohnerAdolf öröksége” /Lásd Mellékletben/ (mintagazdaság, magyar bankrendszer megalapítója.) Báró Kohner Adolf Besenyszög földjein alakított ki a 20. század első felében mintagazdaságot. A mintagazdaság bemutatása. Magyar bankrendszer megalapítójának munkássága 2018. Kubinyi pályázatból tipografálva  Vetőgép/garét          Vetőgép: 2009.553.  Élménypedagógia: Jelen: vetőgép működésének magyarázata, a mechanikus garét működését magyarázó fizikai törvények (súrlódás, szabadesés, tömeg)  Vetőgép/garét restaurálása folyamatban a Kubinyi 2018. évi pályázatból       Egyszerre párhuzamban 16 sort vetett, csöveket húzott a földbe, azon keresztül belepotyogott a mag, és a sor be is záródott. (HoffmannSámuel veszprémi gyártó munkája).  
Észak – jobb  A cséza tájidegen közlekedési eszköz. Általános elterjedési területe a Szilágyság, Bereg, Ung, Szabolcs, Zemplén és Sáros megye, valamint a Kisalföld volt. Besenyszög tanyavilágában elsősorban személyek utazására használták. A cséza elé mindig lovat kötöttek.  Személy és áru szállítására is alkalmas. Általában hajóhoz, vonathoz szállította az utazókat.    Cséza/piaci kocsi  Cséza: 2009.552.  Kinek lehetett ilyen közlekedési eszköze?   A szegény származású társadalmi rétegek béresgazda, béres, cselédsummás, napszámos   Múzeumpedagógia: táblagépek segítségével munkadíjért járó fizetség számolása.Kisebb a „bőrös kocsi”-nál alváza azonos, rugós merev karosszériával (rugó=ne rázzon)  
4. Kelet   Kelet bal  Könnyű, négykerekű jármű. Minden esetben ló húzta. Szerkezetileg azonos a szekérrel, csak könnyebb, finomabb kidolgozású. Kerekei az Alföldön feltűnően magasak és vékonyak. A kocsik főleg az Alföldön a tanyavilágban terjedtek el.  5. installációs tábla „Ki tanyája ez a nyárfás? „ /Lásd Mellékletben!/   Besenyszög környéki nagy kiterjedésű tanyavilág életről térképes ismeretek. A háború előtt fennálló tanyavilág helyzetének összehasonlítása a szocializmus idején virágzó, a 60-as évektől leépülő tanyavilággal. Tervezett tipografálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból  Sziráki típusú kocsi vagy paraszt hintó    Paraszti hintó: 2009.545.1       Filmrészlet 10 percGazdagabb, elsősorban tanyán élő parasztok közlekedési eszköze.     Múzeumpedagógia: Filmrészlet megtekintése, 1965-ben Besenyszög környéki tanyavilágban forgatott filmből hosszúságban. (Fülöp család lakodalma) A korabeli tanyasi életről dokumentum. Megfigyelési szempontok alapján beszélgetés a filmről   Időtartama:15 percSziráki típusú kocsi vagy paraszt hintó tervezett restaurálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból         A Besenyszög környéki tanyavilág jellemző közlekedési eszköze.    
Kelet jobb  A csézát rendszerint utazásra használták Bőrös kocsinak is nevezték, mert ívszerűen meghajlított káváira kikészített ökörbőr fedelet is alkalmaztak, azaz egyfajta sátrat építhettek fölé. Általában két személy és a kocsis fért el rajta.  6. installációs tábla „Hogyha nékem sok pénzem lesz” /Lásd Mellékletben!/   Korabeli utazások körülményei: csak kocsival A-ból B-be, Vonattal történő utazásnál a kocsi szerepe, utazással kapcsolatos információs lehetőségek a 2. világháború előtti és az 50-60-as években (levél, levelező lap, távirat, szóbeli megállapodás, üzenet  Cséza, vagy „Bőrös kocsi”       Utazó kas (Vesszőből font „bőrönd”)   Útikoffer  Cséza: 2009.547.1.         Útikas: 2009.754       Útikoffer 2009.87Múzeumpedagógia: elképzelt utazás megszervezése a korabeli lehetőségek adaptálásával. Morze-üzenet alkotás Üzenet-játék 2 csapatban a csapattagok láncot alkotva súgva adják át egymásnak a sor elején tintával írásban rögzített elképzelt utazással kapcsolatos üzenetet. A szóbeli átadás eredményeit mindenki leírja, így nyomon követhető az esetleges „félreértés”.Megbeszélni:  a lovaskocsi és az autó sebességének összehasonlítása: 2 db A/4 laminált képen bemutatni egy szekeret és egy Opel Astrát, megbeszélni, hogy Budapest – Bécs távolságát melyik mennyi idő alatt teszi meg. Lásd: Melléklet!   Régi utazások Magyarországon és a Balkán félszigeten-részletek felolvasása: /Szöveg lásd Mellékletben!/ http://vmek.oszk.hu/04600/04635/04635.pdf
Időtartama: 15 perc
Dél – jobb  A kordély (kordé) olyan kétkerekű jármű, amelynek van emberi és állati erővel vontatott vagy tolt, teher és személyszállításra szolgáló változata is. Közlekedési eszköz. Egyfogatú jármű, amelyeket a szegényebb sorsú emberek használtak.  9. installációs tábla” A sukk és egyéb más állatfajták”  Kétkerekű kordély  Kétkerekű kordély: 2009.548.1        Sukkal mérték a kocsik hosszát. Attól függően, hogy a kocsi hány sukk hosszú volt az határozta meg milyen állat fajtát fogtak elébe. A felszámozás erőssége is a kocsiméret és terhelhetőség függvénye volt. Párhuzamba fogott állatok fajtája és terhelés mértékének összefüggése Élménypedagógia: Sukkal mérés Kvízjáték : állati vontatású közlekedési eszköz, befogott állatok, kiegészítő elemek (lőcs, vendégoldal) használati összefüggései 
 A teherhordó szán szállító és közlekedési eszköz, amelyet havas jeges vagy sáros utakon általában állati erővel vontattak. Mérete változó, szerkezet azonban mindig azonos volt. A szán az emberiség egyik legrégebbi szállítóeszköze. A terménybetakarító szánok nagyon sok esetben sáron vagy füvön, tarlón vontatódnak (pl.: Nagykunság)  6.Szán hóban és folyó mederben   (9. installációs )   Tervezett tipografálása a Kubinyi 2019. évi pályázatból  Teherhordó szán  Teherhordó szán: 2009.552  Forgató – Nyomaték játék: nyomatékszámítások különböző átmérőjű kerekek forgatása esetén. Eszközök: kocsi kerekek, rugós erőmérő. Modell kocsi ötödik kerekének elforgatása eltérő hosszúságú rudakkal
Eszközök: modell kocsi, kocsi rudak   Körbála görgetése egyszerű gépek segítségével Eszközök: körbála, lovaskocsi, karámfák, csigák, kötelek, rugós erőmérők  
Teherhordó szán restaurálása folyamatban a Kubinyi 2018. évi pályázatból       Ismeretek a tanyavilágról Nagy volt a tanyavilág. tanya- falu tanya- város közötti távolság megtétele.  
Dél -jobb (utolsó)  Már az ókori kultúrában is használtak szekeret, melyeknek fogatolására szarvasmarha/ökör volt az alkalmas állat. A kutatók többsége azt állítja, hogy a négykerekű járműveket először csak kultikus célokra használták: halott szállítás. A termelésbe csak később vonták be a négykerekű járműveket. Sok prehisztorikus leletben találnak ezeknek a járműveknek darabjait, járulékos részeit. Ez a halott szállítási szerep/funkció a magyar nyelvterület egyes részein még máig megmaradt.8. installáció ” Út Szent Mihály lován”  Halottszállító kocsi  2017.15Élménypedagógia: Beszélgetés a temetkezési szokásokról: – Halott öltöztetés – Virrasztás – A temetés szertartásaSzent Mihály arkangyal Isten hercege, az angyalok vezére, a Mennyország seregeinek főparancsnoka. Magyarországon úgy tartja a hagyomány, hogy Mihály kíséri át a lelkeket a túlvilágra. Ehhez a hiedelemhez kapcsolódik a Szent Mihály lova elnevezés. A Göncölszekeret eleink Szent Mihály szekerének hívták, a Tejutat pedig Szent Mihály útjának.  
A kiállítás közepeKezdetben kétkezi munkával, vödrökkel, kézzel oltották a tüzet, melyhez vízhordó botot, azaz „gamót” használtak. Ezután készítettek víztartályos, kézi erővel működtetett tűzoltó kocsit, melyet állati erővel vontattak a tűz közelébe. Ennek segítségével oltotta a falu apraja-nagyja a tüzet. Ha a templomban félreverték a harangot, mindenki sietett a helyszínre. A szerkezetet 2 ember működtette egyszerre, nyomták-húzták a kart s a levegő pumpálásával a vákum szívta fel a vizet. /Nagy erőkifejtés kellett hozzá/  7.”Fél, mint a tűztől.”   Korabeli tűzoltások áttekintése: -2. világháború előtt: tűzoltás vödrökkel -Tűzoltó kocsi használatának története az 50, 60-as években  Tűzoltó kocsi  Tűzoltó kocsi:
2009. 572     Vízhordó horgok, horganyzott vödrök demonstrációs eszköz Pásztorkészség demonstrációs eszköz  
Élménypedagógia: Tűz csiholása kovakő, kova acél, taplógomba (Parázstapló) segítségével. Vízhordás horoggal (játékos sorverseny) Pásztorkészség bemutatása.  A tűz az emberiség történetében már a jégkorszak idején ismert volt. Az akkori ősember rendelkezett a tűz előállítására vonatkozó ismeretekkel, hiszen rájött, hogy két könnyen gyulladó fa összedörzsölésével létrehozható az a hőmennyiség, amely képes lángra lobbantani éghető anyagokat.